تلفن تماس: ۵۴۰۹۱-۰۲۱
سبدخرید
حساب کاربری

فیلتر هپا و دلایل استفاده آن در صنعت نظافت

فیلتر هپا و دلایل استفاده آن در صنعت نظافت

کاربرد و مزیت‌های استفاده از فیلتر هپا در صنعت نظافت

فیلتر هپا از بافته شدن به‌صورت نامنظم و کاملاً تصادفی (Random) الیاف فایبرگلاس، پوشال یا حصیر و فشردن آن‌ها ساخته می‌شود. قطر این الیاف بین ۰.۵ تا دو میکرون است. سه عامل اصلی مؤثر در جذب ذرات توسط فیلتر Hepa شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. قطر الیاف تشکیل‌دهنده فیلتر
۲. ضخامت کلی فیلتر
۳. سرعت عبور هوا از سطح فیلتر

تعریف ساده‌ای از ساختار و عملکرد فیلتر HEPA

یک نوع فیلتر از جنس مواد پلیمری و الیاف ویژه که منافذ بسیار ریزی داشته و ذرات معلق بالاتر از ۰.۰۳ میکرون به هیچ وجه قادر به عبور از این منافذ نیستند. اما اگر یک ورق یا لایه از فیلتر هپا در یک دستگاه قرار گیرد، به دلیل سطح تماس بسیار کم، میزان هوای تصفیه‌ شده بسیار ناچیز می‌شود. علاوه بر آن گرد و خاک خیلی زود باعث مسدود شدن شده که می‌بایست فیلتر را تعویض کرد.

فضای باز بین الیاف‌های تشکیل‌دهنده فیلتر هپا تا ۰.۳ میکرون است و برخلاف تصور عمومی عملکرد جذب ذرات توسط فیلتر hepa مانند الک کردن یا غربال کردن نیست. ذرات معلق به‌ صورت شناور با جریان هوا با عبور از فیلتر در لابه‌لای لایه‌های فیلتر هپا به دام افتاده و جریان هوا با انعطافی که دارد از میان شبکه فیلتر عبور می‌کند. برخلاف فیلترهای Membrane (پرده‌ای، غشایی، ممبران) که مانند یک الک در یک‌ لایه، ذرات معلق را به دام می‌اندازد، فیلتر hepa ذرات را در لایه‌های مختلف خود نگه‌ داشته و خیلی دیرتر مسدود می‌شود و مانع عبور جریان هوای سالم هم نمی‌شود.

هدف استفاده از فیلتر هپا جذب ذرات فوق‌العاده ریز آلاینده است و طراحی آن به‌نوعی است که با سه روش همزمان به این هدف دست پیدا می‌کند.

فیلتر هپا

پرکاربردترین فیلتر برای انواع جاروبرقی‌

جاروبرقی‌ها تجهیزات نظافتی کارآمدی بوده که جهت جمع‌آوری و انتقال مواد به حساب استفاده می‌شوند. یکی از بخش‌های مهم جاروبرقی‌ها، سیستم فیلتراسیون می‌باشد. این بخش از دستگاه وظیفه به دام انداختن ذرات ریز و جلوگیری از بازگشت آن‌ها به محیط را بر عهده دارد. معمولا در ساختار جاروبرقی بخصوص جاروبرقی صنعتی، در کنار فیلتر اصلی، یک فیلتر ایمنی یا ثانویه نصب می‌گردد. فیلتر هپا یکی از پرکاربردترین فیلترهای ایمنی مورد استفاده در دستگاه‌های مکنده صنعتی است.

پر استفاده‌ترین و رایج‌ترین نوع فیلتر HEPA

بیشتر فیلترهای هپا در ساختار کارتریجی طراحی و ساخته می‌شوند. این نوع فیلترها در ساختار جاروبرقی‌های صنعتی بزرگ و دائم‌کار یافت می‌شوند و توانایی به دام انداختن ذرات ریز به کوچکی ۰.۰۳ میکرون را دارند. فیلتر هپا کارتریجی، برای جمع‌آوری ذرات بسیار ریز مناسب بوده و موجب افزایش سطح بهداشت و ایمنی محیط می‌گردد. این فیلترها رسانا بوده و به منظور جذب ذرات چسبنده دارای پوششی از جنس تفلون هستند.

نگهداری از فیلتر هپا، فاکتور مهم

به منظور حفظ اثربخشی فیلترها از جمله فیلتر HEPA، می‌بایست از آن به طریق مناسب نگهداری نمود. شستن فیلتر هپا و تعویض آن بر طبق استانداردهای تولیدکننده فیلتر در این زمینه می‌بایست مد نظر قرار گیرد. درصورتی‌که نظافت فیلتر به موقع صورت نگیرد، سطح آن دچار گرفتگی شده و قدرت مکش دستگاه جاروبرقی فیلتر هپا کاهش می‌یابد، همچنین در این مواقع به موتور جاروبرقی نیز آسیب وارد می‌شود. استفاده از پیش فیلترهای کربنی می‌تواند با حذف ذرات بزرگتر تا حدی از گرفتگی فیلتر هپا جلوگیری نماید.

رده‌بندی و انواع مختلف هپا بر اساس کیفیت فیلتراسیون

برای اینکه یک فیلتر در رده هپا قرار گیرد باید بتواند ذراتی به کوچکی ۳ میکرون را جذب کند. پایین‌ترین رده هپا که به HEPA10 یا H10 معروف است می‌تواند ۸۵% ذرات را فیلتر نماید. بالاترین رده هپا هم H14 است که تا ۹۹.۹۹۵% ذرات را جذب می‌کند؛ بنابراین رده‌های فیلتر هپا بر اساس قدرت فیلتراسیون آن‌ها است.

جاروبرقی کارچر مدل VC 6 Premium (WHITE)

جاروبرقی کارچر مدل VC 6 Premium تولید کشور آلمان بوده و مجهز به موتور بسیار قدرتمندی است که مکش قوی‌ تر با مصرف انرژی کمتری دارد.

فیلتر هپا جاروبرقی کارچر سری CV

اسکرابر صنعتی کارچر مدل B 60/10 C، اولین و تنها اسکرابر جهان است که بدون نیاز به موتور و صرف انرژی فعالیت می‌کند. این اسکرابر برای مکانهایی که نسبت به ایجاد صدا حساس هستند ایده آل است.

جاروبرقی کارچر مدل VC 6 Premium

جاروبرقی کارچر مدل VC 6 Premium یک محصول حرفه‌ای و تمام عیار به منظور استفاده در منازل مسکونی می‌باشد که انواع آلودگی‌های خشک را جمع آوری می‌نماید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه فرمایید: - از کیبورد فارسی استفاده کنید و نظر خود را به زبان فارسی بنویسید. - نظر خود را براساس تجربه استفاده از محصولات بیان کنید. - به نظرات سایر کاربران احترام بگذارید. - پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند حذف می‌شوند.
× مشاوره قبل از خرید میخواهید؟ با من در تماس باشید