تلفن تماس: ۵۴۰۹۱-۰۲۱
سبدخرید
حساب کاربری

نظافت حرفه‌ای سطوح کارخانجات صنعتی

سطوح کف محیط‌های صنعتی، هم در حین ساخت و هم از نظر پوشش، نظافت و نگهداری نیاز به مراقبت و توجه ویژه‌ای دارند. نه تنها باید مقدار قابل توجهی از فشار را تحمل کنند، بلکه باید استانداردهای ایمنی شغلی نیز در آنها رعایت شود. انتخاب روش نظافت حرفه‌ای سطوح صنعتی، به جنس کف بستگی دارد.

 

نظافت مداوم، ایمنی را تضمین می‌کند.

کف‌ محیط‌های صنعتی معمولا به دلایل زیبایی نظافت نمی‌شوند. سطوح کف در فضاهای صنعتی، روزانه فشار زیادی را متحمل می‌شوند، این فشار شامل فشار فیزیکی و همچنین مواد مختلفی است که باعث واکنش شیمیایی بر روی کف می‌شود.

نظافت، برای ایمنی پرسنل و اطمینان از خوب پیش رفتن عملیات، نیاز است. در بدترین حالت، نظافت حرفه‌ای سطوح کف می‌تواند باعث صدمات و خرابی شود. زیرا روغن، اسید و سایر مواد می‌تواند به ابزارها و ماشین آلات آسیب برساند و یا حتی کارگران را مجروح کند.

انجام صحیح نظافت در فواصل منظم می‌تواند این خطر را به حداقل برساند. به طور خاص، تعمیر و نگهداری کف در فضاهای صنعتی می‌تواند به کفپوش‌ها و ساختمان‌ها کمک کند تا ارزش خود را حفظ کنند. شما می‌توانید تمایز اصلی میان نظافت یک و دو مرحله‌ای را مشاهده کنید:

  • روش یک مرحله‌ای
  • روش دو مرحله‌ای

روش یک مرحله‌ای

ابتدا سطوح کف با ماده تمیزکننده تمیز شده و سپس در همان مرحله کار، کثیفی‌های نرم دوباره پاک می‌شوند. این کار در یک مرحله با استفاده از یک دستگاه انجام می‌گیرد.

روش دو مرحله‌ای

مرحله اول پوشاندن کل محیط با آب و ماده پاک کننده است. بعد از آن در مرحله دوم این محلول روی سطح با استفاده از دستگاه مکش می‌شود.

نظافت سطوح کارخانجات

کف محیط‌های صنعتی پوشیده شده با کفپوش

اکثر کفپوش‌های فضاهای صنعتی، از روکش صاف و پیوسته ساخته شده‌اند. این کفپوش‌ها به شدت فشرده هستند تا دوام زیادی داشته باشند. کفپوش‌ها، از یک خمیر صاف ساخته شده که مستقیما روی سطح ریخته می‌شود و یا روی آن ماله کشیده می‌شود و با گذر زمان سخت و سفت می‌شوند.

کفپوش‌ها انواع متنوعی دارند و هرکدام از آنها ویژگی خاصی دارند که این ویژگی‌ها باید در هنگام نظافت در نظر گرفته شوند.

انواع مختلف کفپوش‌ها

روکش سیمانی (CT)

سیمان یکی از متداول‌ترین نوع کفپوش در مکان‌های صنعتی بوده و از ماسه یا شن و آب تشکیل شده است. تنها روکشی که در بخش صنعتی تولید می‌شود، کف سخت با تراکم بالا است که به دلیل کلاس استحکام و ضخامت درستی آن می‌تواند وزن بسیار بالایی را تحمل کند.

*نکته: سیمان در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاوم نیست. در صورت قرار گرفتن در معرض اسید، سطح بتن خشن شده و تمیز کردن آن به کاری سخت بدل می‌شود.

روکش سولفات کلسیم (CA)

این روکش شامل لایه‌های متنوع به همراه چسب بوده که از سولفات کلسیم بدون آب (انیدریت) تشکیل شده است. این نوع روکش، کمرنگ بوده و دارای سطحی بسیار سخت، صاف، فشرده و بدون منافذ است.

*نکته: به دلیل خاصیت چسبندگی سطح، به رطوبت حساس است. این بدان معناست که باید بعد از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب، به خصوص هنگام تمیز کردن عمقی، اجتناب شود. نظافت این دسته از سطوح فقط با استفاده از روش یک مرحله‌ای امکان پذیر است.

روکش منیزیم (MA)

این روکش اغلب به عنوان کفپوش منیزیت شناخته می‌شود. از اجزای اتصال دهنده اکسید و کلرید منیزیم تشکیل شده است. کفپوش بسیار سختی بوده و توانایی چسباندن سنگ‌های کوچک معدنی به یکدیگر را دارند.

*نکته: معمولا در همان روز ساخت، باید از آب اشباع شود. کفپوش منیزیومی با میزان بالای مواد آلی باعث می‌شود دمای کف گرمتر شود. اما به همان میزان نسبت به رطوبت نیز حساس‌تر است. تمیز کردن تنها با استفاده از روش یک مرحله‌ای امکان پذیر می‌باشد.

روکش آسفالت ماستیک (AS)

ترکیبی متراکم و بدون منافذ از پرکننده‌هایی مانند پودر سنگ، ماسه، شن و قیر است. قیر ماده‌ای تیره رنگ و نیمه فرار بوده که از انواع مختلفی از مواد آلی تشکیل شده که از تقطیر نفت خام حاصل می‌شود.

*نکته: بدون گرد و غبار، مقاوم در برابر آب و تا حد زیادی مواد اسیدی و قلیایی است. اما در برابر حلال‌ها مقاوم نیست.

درمان سطحی

سطح ممکن است بسته به نوع پوشش و باری که به آن وارد می‌شود، درمان مختلفی روی آن صورت گیرد. به عنوان مثال، عملیات سطحی از تشکیل گرد و غبار در سطوحی با پایه سیمانی و همچنین از نفوذ سریع آلودگی‌ها و رطوبت جلوگیری می‌کند. هنگام تمیز کردن باید به ویژگی‌های سطوح توجه داشت:

اشباع (قدرت نفوذ بخار)

عامل اشباع به قطر ۰.۵ تا ۳ میلیمتر داخل سطح نفوذ می‌کند (این میزان به کیفیت لایه زیرین بستگی دارد) و آن را تا حد زیادی تقویت می‌کند و در عین حال بیشتر منافذ آن را پر می‌کند. با این حال، این کار باعث تشکیل یک لایه پوشش روی سطح نمی‌شود.

*نکته: اشباع سطح، باعث جلوگیری از نفوذ سریع رطوبت به کف می‌شود. اگر ماده‌ای برای مدت طولانی روی سطح بماند، باعث باقی ماندن لکه‌هایی غیر قابل پاک شدن بر روی سطوح می‌شود.

تراکم شیمیایی

مایع سیال متراکم مانند یک عامل اشباع کننده عمل کرده و فقط با بسترهای چسبیده به سیمان واکنش می‌دهد. با استفاده از این ماده، واکنش مورد نظر شکل می‌گیرد.

*نکته: هرچه تمیز کردن با روش مرطوب بیشتر انجام شود، واکنش تراکم با شدت بیشتری شروع می‌شود. این مسئله باعث تقویت سطح و مقاومت آن در برابر تنش‌های شیمیایی و مکانیکی می‌شود.

آب‌بندی (قدرت نفوذ بخار)

برخلاف اشباع، در اینجا لایه خاصی از مواد روی بستر اعمال می‌شود. با ضخامت ۰.۱ تا ۰.۳ میلیمتر، این لایه نسبتا نازک است. از نظر بصری، مهر و موم مانند یک پوشش رنگ به نظر می‌رسد.

لایه پوشش‌دهنده

 لایه‌های پوشش دهنده به طور معمول ضخامت ۰.۵ تا ۲ میلیمتر دارد (در صورتیکه ضخامت ۲ تا ۶ میلیمتر باشد، پوشش گفته می‌شود). بسته به نوع پوشش مورد استفاده (روکش ماله‌دار یا رزین) می‌توان یک سطح نسبتا صاف ایجاد کرد.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا انجمن‌های حرفه‌ای و دفاتر نظارت تجاری نیاز به کلاس‌های خاصی در برابر لغزش در مناطق خاص دارند. سطوح کف بدون درز ساخته شده و از جنس رزین مصنوعی مانند رزین اپوکسی و پلی اورتان هستند.

*نکته: این جنس سطح، مقاومت شیمیایی بالایی داشته اما به حلال‌ها و ابزار مکانیکی نظافتی مانند برس‌های سیمی حساس هستند.

نظافت عمقی

برای انجام نظافت عمقی و از بین بردن لکه‌های باقیمانده روغن و گریس، از روش نظافت مرطوب با استفاده از اسکرابر انجام می‌شود. این روش تنها با استفاده از اسکرابر خشک‌کن صنعتی امکان پذیر است.

اگر جنس پوشش کف در محیط‌های صنعتی اجازه می‌دهد، می‌توان از نظافت دو مرحله‌ای استفاده کرد. این روش باید مرحله به مرحله انجام شود تا از خیس شدن بیش از حد کف یا خشک شدن سریع آن جلوگیری شود.

مرحله اول:

از یک اسکرابر خشک کن برای پوشانده شدن ماده شوینده بر روی سطح استفاده کنید و سپس آن را دو یا سه بار بشویید تا تمام آلودگی‌ها از بین بروند.

مرحله دوم:

با استفاده از ابر و قدرت مکش دستگاه، آب کثیف جمع می‌شود. سپس کل سطح را دوباره با آب تمیز پوشانده شده و با استفاده از روش نظافت یک مرحله‌ای انجام می‌شود: اشباع توسط آب، اسکرابر، مکش.

اگر علاوه بر روغن و گریس نیاز به جدا کردن لایه‌های محافظ داشته باشید، توصیه می‌شود از ماده پاک کننده عمقی، همه‌کاره و قلیایی RM 754، استفاده کنید. همچنین می‌توان از تمیزکننده عمقی کف RM 69 ASF استفاده کرد. بسته به میزان آلودگی سطح، ماده تمیزکننده را می‌توان ۵ تا ۱۰ درصد رقیق کرد.

*نکته بسیار مهم: توصیه می‌شود که نظافت عمقی سطوح کف فضاهای صنعتی که در برابر آب مقاوم نیستند، تنها با روش نظافت یک مرحله‌ای انجام گیرد. باید به جنس کف محیط توجه شود زیرا در غیر این صورت، کف بیش از حد خیس شده و ممکن است آسیب‌های جدی به آن وارد شود.

نظافت نگهداری: از بین بردن آلودگی‌های سبک

نظافت و نگهداری، با استفاده از روش نظافت یک مرحله‌ای انجام می‌شود. برای پاک کردن آلودگی‌های سبک، خشک کن اسکرابر به پد یا برس شستشوی قرمز رنگ تجهیز می‌شود.

اسکرابر خشک‌کن، با فشار تماس کم و سرعت پایین برس غلتکی کار می‌کند. بسته به میزان کثیفی سطح، عامل تمیز کننده (RM 69 ASF) بین ۰.۵ تا ۳٪ رقیق شده و استفاده می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود تا دستگاه را به تشخیص دوز خودکار تجهیز کنید تا نیازی به مشخص کردن میزان استفاده از ماده شوینده نباشد. با استفاده از این روش، نیازی به آبکشی یا تمیز کردن نیست و می‌توان بلافاصله روی زمین راه رفت.

اگر نظافت بدون مواد شوینده یا آب امکان پذیر باشد، می‌توان به جای اسکرابر خشک کن، از سوییپر جاروبرقی استفاده کرد.

سر غلتکی اسکرابرها

از بین بردن علائم رد لاستیک

برای از بین بردن رد لاستیک‌های کامیون‌هایی که وارد کارخانه می‌شوند، می‌توان از ماده شوینده RM 776، ماده تمیزکننده‌ای که فاقد NTA است و به طور خاص برای این منظور ساخته شده، استفاده کرد.

با استفاده از اسپری RM یا بطری اسپری آن را به صورت رقیق نشده روی نواحی کثیف بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند و پس از خشک شدن با استفاده از اسکرابر خشک کن روی آن را تمیز کنید.

سر غلتک دستگاه باید با توجه به جنس سطح (صاف یا بافت‌دار) با پدهای غلتکی سبز یا برس‌های غلتکی نصب شود.

*لطفا توجه داشته باشید: از این روش نظافتی بر روی پوشش سطوح از جنس پایه پلیمر استفاده نکنید.

همه چیز به سری اسکرابر ختم می‌شود.

آلودگی‌های سرسخت و سنگین جزئی از صنعت محسوب می‌شود. به همین دلیل دستگاه‌های اسکرابر با سری غلتکی، برای نظافت با روش مرطوب توصیه می‌شود.

سطوح صاف با استفاده از پدهای غلتکی تمیز شده، این در حالی است که سطوح ناهموار و بافت دار با استفاده از برس‌های غلتکی تمیز می‌شوند. راندمان تمیز کردن بالا به موارد زیر بستگی دارد:

  • برس‌ها و پدها در خلاف جهت حرکت می‌کنند.
  • فشار بالای تماس و یکنواختی در کل کار (تا ۲۶۰ گرم بر سانتیمتر مربع)
  • سرعت بسیار بالا (حداکثر ۱۱۰ دور در دقیقه)
  • میزان تماس مناسب با کف

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که آلودگی‌ها، به طور ایمن از روی سطح زمین پاک شود. سرعت بالا همچنین یک اثر خود تمیز شوندگی نیز ایجاد می‌کند، به این معنی که راندمان تمیز کردن به طور مداوم بالا می‌ماند.

جارو کردن کف امری ضروری است زیرا برس‌های غلتکی در جهت مخالف حرکت می‌کنند تا آلودگی‌های درشت از سطوح جمع آوری شود.

نظافت بهاره و دستگاه‌های کارچر

در سراسر دنیا، نظافت در فصل بهار اهمیت بیشتری دارد. اگر نظافت فصلی را طبق یک چک لیست درست پیش ببرید، دیگر سر در گم نخواهید شد.

کدام بخارشوی برای خانه تکانی مناسب است؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های بخارشوی، عدم نیاز به مواد شوینده است. این ویژگی بخارشوی‌، این دسته بندی، به دستگاه‌هایی ایمن برای افراد ساکن در خانه بدل می‌کند.

بیش از صد نظر مثبت از مشتریان سازمانی با نظافت این دو دستگاه

کارمندان زمان بسیار زیادی را در محیط کاری خود سپری می‌کنند. با وجود تمام شلوغی‌های زندگی، دقت و توجه به معقوله نظافت، کار مهمی است.

اسکرابر، یک سرمایه‌گذاری منطقی

اگر شما قصد نظافت یک محیط صنعتی را دارید، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های نظافتی اسکرابر است. تنوع این دستگاه نظافتی بسیار بالا است.

تنظیم سختی آب در دستگاه بخارشوی SC3

در این ویدیو توضیح داده ایم که چگونه تنظیم سختی آب در بخارشوی SC3 را تنظیم کنید تا رد آب در محل نماند.

با چک لیست نظافتی محیط‌های اداری آشنا شوید.

اگر شما در یک محیط اداری کار می‌کنید، باید از نظافت محیط اطمینان داشته باشید. همچنین فراهم کردن محیطی لذت بخش و سالم برای کارمندان به حفظ روحیه کمک می‌کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه فرمایید: - از کیبورد فارسی استفاده کنید و نظر خود را به زبان فارسی بنویسید. - نظر خود را براساس تجربه استفاده از محصولات بیان کنید. - به نظرات سایر کاربران احترام بگذارید. - پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند حذف می‌شوند.
× مشاوره قبل از خرید میخواهید؟ با من در تماس باشید