تلفن تماس: ۵۴۰۹۱-۰۲۱
سبدخرید
حساب کاربری

نظافت، روشی برای کاهش استرس

نظافت روشی برای کاهش استرس

مطالعه‌ای از میان ۱۱۰۰۰ نفر در مورد عادات تمیز کردنشان انجام گرفت که منجر به جمع‌آوری اطلاعات بسیار شگفت انگیزی در این زمینه شد. در مطالعه نظافتی انجام گرفته توضیح داده می‌شود که نظافت چگونه به کاهش استرس کمک می‌کند و نشان می‌دهد که کدام کشور بیشترین زمان را برای نظافت اختصاص می‌دهند.

رابطه نظافت و اضطراب

بسیاری از افراد بر این باورند که فرآیندهای نظافتی به کاهش استرس در آنها کمک می‌کند. برای مثال، ۷۵٪ از مردم انگلیس گفتند که در زمان اضطراب، میزان استفاده از سرویس بهداشتی بالا می‌رود. علاوه بر آن ۸۴٪ شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار دارند که در خانه‌ای تمیز، احساس آرامش بیشتری دارند.

میزان استفاده از نظافت برای کاهش استرس

نظافت عمقی

دو سوم مردم آلمان حداقل یکبار در هفته به عبارتی ۱۳٪ روز را صرف نظافت می‌کنند. جمعه (در کشورهای خارجی شنبه)، به روز نظافت معروف است. در حقیقت ۹٪ آلمانی‌ها، یک روز مشخص در هفته برای نظافت دارند. این موضوع نتیجه را تغییر نمی‌دهد: ۸۸٪ افراد محلی به خانه تمیز اهمیت زیادی می‌دهند.

نظافت، در کشور چین هم جشن گرفته می‌شود. در چین نظافت عمقی اهمیت بسیار زیادی دارد. ۹۴ درصد پاسخ دهندگان این رویکرد را بسیار مهم می‌دانند. در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال، تقریبا همه پاسخ دهندگان همین حس را دارند.

کدامیک از قسمت‌های اتاق نشیمن باید به صورت کامل نظافت شود؟ آشپزخانه با ۴۱ درصد، سرویس بهداشتی و اتاق خواب هر کدام ۲۵ درصد رأی آوردند.

مدت زمان اختصاص داده شده به نظافت در دنیا چقدر است؟

نظافت خانه در سراسر جهان، به اندازه تماشای یک فیلم سینمایی، پیاده‌روی طولانی یا یک قرار دوستانه طول می‌کشد. مردم سراسر جهان به طور متوسط ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه در هفته را صرف نظافت می‌کنند.

۴ ساعت و ۴۹ دقیقه نظافت مربوط به کشور روسیه است که بیشترین زمان را برای تمیز کردن دیوارهای خانه اختصاص می‌دهد. نظافت برای ۹۷ درصد مردم اهمیت زیادی دارد، پس این عدد غافلگیرکننده‌ای نیست.

مردم بلژیک زمان زیادی را صرف نظافت می‌کنند: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه. نکته جالب اینکه حدود ۴۵ درصد مردم دوست داشتند تا زمان بیشتری برای نظافت داشتند. در یک مقایسه بین‌المللی، مردم ژاپن در میان کشورها کمترین زمان را به تمیز کردن خانه‌های خود در نظر می‌گیرند.

وسایل نظافتی کلاسیک در مقابل فناوری پیشرفته

وسایل نظافتی مناسب، نظافت ساده و مؤثر را امکان پذیر می‌کنند. مردم سراسر جهان نمی‌توانند بدون استفاده از وسایل نظافت دستی مانند جارو، برس، تی (۷۹ درصد)، شوینده‌های شیمیایی (۷۵ درصد)، یا تجهیزات الکترونیکی تمیزکننده یا سیمی (۶۶ درصد) کار کنند. این موارد توسط تمامی شرکت کنندگان در نظرسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال روند کلی، بیشتر به سمت استفاده از دستگاه‌های بی سیم پیش می‌رود. در ژاپن وسایل نظافتی برقی بسیار محبوب هستند. ۵۴ درصد ژاپنی‌ها، استفاده از این دسته‌بندی دستگاه‌ها را بسیار مهم می‌دانند. این در صورتی است که یک سوم آنها (۳۴ درصد)، به این وسایل متکی و وابسته هستند.

درباره وسیله‌ای مانند جاروی روباتیک نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد. این وسیله با ۳۸ درصد استفاده بیشتر، در کشور چین مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. در آلمان، استفاده از این وسیله با آمار ۱۵ درصد، ثابت مانده و رشدی نداشته است.

در مقابل، در کشورهای دیگر به ویژه در لهستان به کمک نفر دوم متکی هستند. در ۵۲ درصد مواقع این نفر دوم، شریک زندگی، اعضای خانواده یا هم خانه است.

تحقیقات انجام گرفته درباره این مطالعه

مؤسسه تحقیقات بازار Dynata از طرف شرکت کرشر از بین ۱۱۰۹۹ نفر بین سنین ۱۸ تا ۶۵ سال از یازده کشور از جمله شرکت کنندگانی از بلژیک، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، هلند، لهستان، روسیه و آمریکا نظرسنجی کرده است. نتایج نظرسنجی آنلاین بر اساس جنسیت، سن و منطقه مرتب شده است. از همه کشورها سه سؤال پرسیده شده است.

مصاحبه در مورد رفتار نظافتی افراد با یک روانشناس

برای چندین سال نظرسنجی بین‌المللی نظافتی کرشر اطلاعاتی را درباره موضوعات مربوط به تمیزی، نظم و رفتار نظافتی افراد ارائه کرده است. در نظرسنجی امسال به سفارش شرکت کرشر که در یازده کشور انجام گرفته است، نتایج زیر به طور خاصی مشخص است: نظافت منجر به آرامش و حتی حالت‌هایی از مراقبه می‌شود.

این موضوع توسط حداقل ۷۵ درصد انگلیسی‌ها و ۵۹ درصد فرانسوی‌ها مورد تأیید است. نظافت به عنوان یک فعالیتی انجام می‌گیرد که احساسی خوب را به فرد منتقل می‌کند. شرکت کرشر برای بررسی فراتر حول این موضوع، با یک روانشناس مصاحبه کرده است.

متن مصاحبه

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز روند بسیار سریعی دارد. مراحل به آرامش رسیدن باید به شکل عمدی برنامه‌ریزی شود. چرا نظافت دقیق به افراد بسیاری پیشنهاد داده می‌شود؟

در زندگی پر مشغله امروزی، مردم به دنبال فرصتی برای رسیدن به آرامش هستند. افراد عموما تحت تأثیر فشارهای متعدد کاری و خصوصی هستند. اینجاست که اهمیت نظافت خود را نشان می‌دهد. نوروبیولوژیست‌ها به این باور رسیده‌اند که در زمان انجام فعالیت‌های لذت بخش، عملکرد مغزی به خوبی انجام می‌گیرد. تأثیر نظافت بر عملکرد مغزی انسان‌ها نیز به همین صورت است.

در روند نظافت، مغز ما بر روی یک چیز تمرکز داشته و در نتیجه به عنوان جایزه خانه نیز تمیز می‌شود. هرکس نظافت را به شکلی انجام می‌دهد و در این حالت مغز ما در حالت استراحت قرار می‌گیرد. برای بسیار از افراد، گردگیری، جارو کشیدن و دیگر فعالیت‌های نظافتی، به مرور زمان تبدیل به فرآیندی برای رسیدن به آرامش می‌شود.

نظافت برای همه به معنی آرامش نیست. اگرچه بیشتر شرکت کنندگان در این مطالعه (۹۲ درصد) به خانه تمیز اهمیت می‌دهند. از دیدگاه روانشناسی، مردم چگونه می‌توانند انگیزه نظافت را در خود ایجاد کنند؟

حالت درونی ما تعیین کننده نوع رفتار ما است. ممکن است نظافت مثل یک دیو یا فرصتی برای رسیدن به آرامش خود را نشان دهد. افرادی که تمایل به نظافت ندارند، می‌توانند نظافت را به عنوان یک چالش ببینند. با کمی تمرین، آنها هم می‌توانند از نظافت لذت ببرند.

تنها افرادی که می‌توانند به صورت کامل در انجام فعالیت‌ غرق شوند می‌توانند مشکلات را برطرف کرده و تمام توجه خود را به کاری که در حال انجام است، اختصاص دهند. بسیاری از مردم این حالت را به عنوان یک تجربه تمیز کردن و مراقبه توصیف می‌کنند که می‌تواند با استرس و علائم خستگی مقابله کنند.

انگیزه تمیز کردن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای برخی این کار آرامش بخش بوده، برای گروهی دیگر، پاکیزگی انگیزه بزرگی است. این فعالیت به افراد احساس اطمینان داده و آنها این حس را دارند که با دنیای بیرونی خود، دنیای درون آنها نیز تحت کنترل است.

زمانی که در یک زندگی پر مشغله قصد تمیز کردن را دارید، محیط کثیف به سرعت به نمادی برای یک استرس اضافی تبدیل می‌شود. اگر انگیزه ما برای تمیز کردن زیاد ولی زمان ما کم، چه کار می‌توان کرد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که استرس اغلب ناشی از فشار خارجی نیست، بلکه ۷۰٪ آن نشأت گرفته از فضای داخلی خانه است. شخصیت افراد تعیین کننده این مسئله است. افراد منعطف و صبور، استرس را نه به عنوان فشار بلکه به عنوان یک چالش روزانه می‌بینند. همین امر باعث می‌شود آنها به راحتی با این مسئله کنار بیایند.

افراد صبور بر روی چیزهایی که امکان پذیر هستند، تمرکز می‌کنند و زمان خود را صرف کارهای بیهوده نمی‌کنند. اگر افراد به دلیل به هم ریختگی محیط مضطرب هستند، باید به صورت استراتژیک عمل کرده و در نظر بگیرند که کدام فعالیت نظافتی را می‌توان در مدت زمان کوتاه مدیریت کرد. با این نگرش، نظافت تبدیل به تجربه مثبتی می‌شود.

وسایل نظافتی مدرن، از تمایل انسان به نظم و نظافت حمایت می‌کند.

در زمان‌های گذشته، انجام کارهای خانه در یک روز مشخص انجام می‌گرفت. نتایج این مطالعه نشان دهنده یک چارچوبی منعطف تر است. چرا همچین امکانی وجود دارد؟

در بسیاری از خانواده‌ها و خانه‌ی افراد مجرد، آخر هفته مختص به فعالیت‌های تفریحی است. نظافت روز جمعه دیگر جایگاهی ندارد. پس در نتیجه نظافت در طول هفته و در بخش‌های کوچک انجام می‌گیرد.

بعد از گذشت از یک روز پرمشغله، بسیاری از افراد نظافت را به مثابه امری مثبت و آرامش بخش می‌بینند. برای مثال، آنها می‌توانند نگرانی‌های خود را فراموش کنند و وقت خود را صرف فعالیت‌هایی کننند که نتیجه مثبت آن را در مدت زمان کوتاه خواهند دید.

میانگین زمانی که صرف نظافت می‌شود، در هر کشور متفاوت است. بک مقایسه بین‌المللی چیزی در حدود یک ساعت و نیم تا پنج ساعت را نشان می‌دهد. این تفاوت را چطور می‌توان توضیح داد؟

در اینجا دو عامل نقش مهمی ایفا می‌کنند: شخصیت فردی و محیط فرهنگی، به عبارت دیگر تا چه اندازه پاکیزگی و نظم به عنوان ارزش در یک جامعه تثبیت شده است. برای مثال افراد کمالگرا زمان زیادی را صرف نظافت منزل می‌کنند. این در حالی است که افراد نامنظم به راحتی می‌توانند با به هم ریختگی محیط کنار بیایند.

افرادی که به کار کردن معتاد هستند، ترجیح می‌دهند تمام انرژی‌شان را صرف کار کردن بکنند. این در حالی است که افرادی که روابط دوستانه زیادی دارند، باید خانه‌ای تمیز و راحتی برای برگزاری مهمانی و دورهمی داشته باشند. علاوه بر چنین ویژگی‌ها و نگرش‍های فردی به موضوع نظافت، ارزش‌های تجویز شده توسط جامعه نیز بسیار تأثیرگذار است.

نظافت به کدام سمت می‌رود؟ آیا پیشرفت‌های فنی کار نظافتی را به کاری آرامش بخش تبدیل می‌کند؟

وسایل مدرن نظافتی، از تمایل انسان به نظم و نظافت محیط حمایت می‌کند. در زندگی پر از مشغله افراد، استفاده از دستگاه‌های کمکی نظافتی، یک نعمت بزرگ است. استفاده از این دستگاه‌ها، در مصرف زمان صرفه‌جویی کرده و به طور کلی نتایج بهتری نسبت به روش‌های نظافت سنتی ارائه می‌دهد.

بنابراین، افراد شاغل که اوقات فراغت کمی دارند می‌توانند با به کارگیری از این دستگاه‌ها از نظافت محیط زندگی‌شان لذت ببرند. یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه‌های مدرن نظافتی، خاصیت سرگرم کنندگی آنها است. مانند بسیاری از زمینه‌های زندگی، فناوری نقش مهمی در نظافت نیز دارد.

نظافت بهاره و دستگاه‌های کارچر

در سراسر دنیا، نظافت در فصل بهار اهمیت بیشتری دارد. اگر نظافت فصلی را طبق یک چک لیست درست پیش ببرید، دیگر سر در گم نخواهید شد.

کدام بخارشوی برای خانه تکانی مناسب است؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های بخارشوی، عدم نیاز به مواد شوینده است. این ویژگی بخارشوی‌، این دسته بندی، به دستگاه‌هایی ایمن برای افراد ساکن در خانه بدل می‌کند.

بیش از صد نظر مثبت از مشتریان سازمانی با نظافت این دو دستگاه

کارمندان زمان بسیار زیادی را در محیط کاری خود سپری می‌کنند. با وجود تمام شلوغی‌های زندگی، دقت و توجه به معقوله نظافت، کار مهمی است.

اسکرابر، یک سرمایه‌گذاری منطقی

اگر شما قصد نظافت یک محیط صنعتی را دارید، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های نظافتی اسکرابر است. تنوع این دستگاه نظافتی بسیار بالا است.

تنظیم سختی آب در دستگاه بخارشوی SC3

در این ویدیو توضیح داده ایم که چگونه تنظیم سختی آب در بخارشوی SC3 را تنظیم کنید تا رد آب در محل نماند.

با چک لیست نظافتی محیط‌های اداری آشنا شوید.

اگر شما در یک محیط اداری کار می‌کنید، باید از نظافت محیط اطمینان داشته باشید. همچنین فراهم کردن محیطی لذت بخش و سالم برای کارمندان به حفظ روحیه کمک می‌کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه فرمایید: - از کیبورد فارسی استفاده کنید و نظر خود را به زبان فارسی بنویسید. - نظر خود را براساس تجربه استفاده از محصولات بیان کنید. - به نظرات سایر کاربران احترام بگذارید. - پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند حذف می‌شوند.
× مشاوره قبل از خرید میخواهید؟ با من در تماس باشید