تلفن تماس: ۵۴۰۹۱-۰۲۱
سبدخرید
حساب کاربری

چهار عملکرد ضروری نظافتی

چهار عملکرد ضروری نظافتی

نظافت منظم و روتین به خصوص در بخش هتلداری و مهمانداری، یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی است. این مسئله برای نظافت فضای داخلی و بیرونی مانند راهروها و اتاق‌ها صدق می‌کند. برای عملی کردن این موضوع به یک برنامه فکر شده، ماشین و ابزارآلات درست و همچنین مواد تمیزکننده مناسب لازم است. روند نظافتی PDIR، نقطه خوبی برای شروع است.

روندهای نظافتی PDIR

وقتی حرف از نظافت هتل‌ها و رستوران‌ها می‌شود، چهار نوع فرآیند نظافتی توصیه می‌شود. مخفف PDIR بر اساس حروف اول عملکردهای نظافتی است.

نظافت پیشگیرانه P

تمیز کردن پیشگیرانه شامل حذف آلودگی‌های محیط بیرونی است که کثیفی‌ها وارد ساختمان نشود.

نظافت روزانه D

این نوع نظافت و نگهداری شامل تمیز کردن روتین و نگهداری محیط است.

نظافت متوسط I

نظافت متوسط، به نوعی از نظافت گفته می‌شود که انجام آن از نظافت عمقی سطوح جلوگیری کند.

نظافت عمقی R

نظافت عمقی، به شکل کامل انجام می‌گیرد. نظافت از این طریق، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

نظافت سطوح کارخانجات

سازمان‌دهی پایه همه چیز است.

اهمیت تمیز کردن به روش PDIR، زمانی خود را نشان می‌دهد که هر چهار فرآیند به عنوان بخشی از نظافت، به خوبی سازماندهی و انجام شوند. تا زمانی که از این سیستم نظافتی به شکل منظم استفاده ‌شود، می‌توان در زمان، مواد و نیروی کار صرفه‌جویی شود و از این هزینه در بخش تعمیر و نگهداری استفاده کرد. در این صورت ساختار کلی ارزش خود را از دست نخواهد داد.

نظافت پیشگیرانه: رعایت نظافت فضای بیرونی

مفهوم نظافت پیشگیرانه مربوط به مقابله با آلودگی‌ فضای بیرونی است. تمیز کردن کامل فضای خارجی ساختمان می‌تواند تا دو سوم میزان کثیفی‌ها را کاهش دهد. نکته قابل توجه این است که معمولا نظافت قسمتی از جاده نزدیک در ورودی و یا پیاده‌رو فراموش می‌شود.

علاوه بر آن، محل پارک ماشین‌ها در هتل‌ها، مناطق عمومی، کافه‌ها و رستوران‌ها معمولا روبروی در ورودی قرار دارد. علاوه بر آن، فضاهایی که جزئی از فضای هتل به حساب می‌آید نیز، نیاز به نظافت داشته که در صورت تمیز نشدن، این حجم آلودگی‌ها به راهروها، راه پله‌ها و اتاق‌های هتل کشیده می‌شود.

با توجه به این موارد، استفاده از جارو، سوییپر و دستگاه‌های شوینده‌ فشار قوی برای نظافت پیشگیرانه باعث می‌شود زمان کمتری به خود اختصاص داده و انرژی کمتری برای عملیات نظافت نیاز باشد. از آنجایی که این نوع نظافت، منشأ اصلی آلودگی (فضای بیرونی) را هدف قرار می‌دهد، تأثیر به سزایی بر اقدامات بعدی نظافت و نگهداری دارد.

فضای بیرونی: استفاده از سوییپر و تمیزکننده‌های فشار قوی

یکی از عوامل تعیین کننده نوع دستگاه نظافتی، گستردگی فضای بیرونی ساختمان است. برای فضاهای کوچک و متوسط، بهترین گزینه استفاده از سوییپرهای دستی با موتور دیزلی، بنزینی یا حتی باتری‌دار است.

برای نظافت فضاهای بزرگتر با وسعت ۱۰۰۰ متر مربع و بیشتر، استفاده از سوییپرهای سرنشین دار با امکان تخلیه مخزن هیدرولیکی بزرگ، توصیه می‌شود. لکه‌های ماندگار و آلودگی‌ها، مانند خزه، آدامس، مدفوع پرندگان و باقیمانده غذا، می‌تواند توسط واترجت فشار قوی از بین بروند.

فضای داخلی: پادری‌های ورودی و پاک کردن لکه‌ها

یک سیستم مؤثر برای از بین بردن آلودگی‌ها، زیرمجموعه نظافت پیشگیرانه قرار می‌گیرد. قالیچه‌های بزرگی باید در خارج ساختمان و ورودی آن قرار گیرد تا مانع ورود آلودگی‌های چسبیده به کف کفش‌ها به داخل ساختمان شود.

قالیچه‌هایی که در فضای خارجی ساختمان از آنها استفاده شده، باید نسبت به قالیچه‌هایی که در داخل ساختمان پهن شده، خاصیت سایندگی بیشتری داشته باشند. اگر با وجود این اقدامات هرگونه آلودگی به داخل ساختمان راه پیدا کند، می‌توان آن را در کوتاهترین زمان از طریق فرآیند تمیز کردن نقطه‌ای پاک کرد. جاروبرقی یا تجهیزات نظافت دستی برای این کار مناسب است.

نظافت و نگهداری روزانه: برای نظافت بهداشتی

تمیز کردن روزانه بخشی از روال نظافتی یک هتل است که باعث رسیدن به سطحی مطلوبی در نظافت شده و در نتیجه اطمینان می‌دهد که مهمانان و کارمندان احساس شادی و آرامش می‌کنند. همچنین یک ضرورت است که از آسیب دائم ناشی از چسبیدن خاک به سطوح جلوگیری می‌کند به این معنی که عمر مفید آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • نظافت نگهداری از سطوحی با جنس پارچه
  • نظافت و نگهداری سطوح سخت و رزین شده

نظافت و نگهداری از سطوحی با جنس پارچه

جاروبرقی‌های Upright ثابت کرده‌اند که برای تأثیرگذاری بیشتر نظافت سطوح پارچه‌ای، باید روزانه نظافت شوند. برس فرش در سری مکش جارو از طریق یک موتور جداگانه تغذیه می‌شود. انجام این کار هیچوقت آسیبی به سطح وارد نمی‌کند. لکه‌های ناشی از قهوه، چای یا حتی قطران را می‌توان با استفاده از لکه‌ بر پاک کرد تا به صورت کلی، تمیز شوند.

نظافت و نگهداری سطوح سخت و رزین شده

وقتی صحبت از تمیز کردن سطوح کفپوش‌های مقاوم و سخت مانند کف اتاق یا کاشی می‌شود، سیستم نظافت دستی، یک انتخاب پرطرفدار به حساب می‌آید. اما اگر مساحتی بیش از ۱۰۰ متر مربع نیاز به تمیز شدن داشته باشد، استفاده از دستگاه اسکرابر خشک کن، انتخابی منطقی‌تر به حساب می‌آید.

یکی از مزایای استفاده از اسکرابر نظافت عمقی سطوح است. علاوه بر این، اسکرابر خشک‌کن‌ها آلودگی‌های شل شده را مکش کرده و این فرآیند، بسیار بهداشتی تر از نظافت دستی به حساب می‌آید.

برس دیسکی، برای پوشش‌های کف صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که برای سطوح ناهموار از برس غلتکی استفاده می‌شود. ماده تمیزکننده FloorPro Wipe Care RM 780، ماده‌ شوینده ایده‌آلی به حساب می‌آید. دلیل برتری این ماده شوینده، میزان کم کف تولید شده است که همین امر باعث می‌شود پس از اتمام کار، خطر لیز خوردن بسیار کاهش پیدا ‌کند.

نظافت متوسط: استفاده از روش‌های مناسب برای رفع خرابی‌ها

نظافت متوسط همیشه حتی زمانی که نظافت روزانه انجام می‌شود مورد استفاده است. این نوع نظافت به کاهش میزان تمیز کردن عمقی کمک کرده که زمان و هزینه بیشتری داشته و به حفظ استاندارد بالای محیط کمک می‌کند.

برای مثال، روشی مناسب برای نظافت باید انتخاب شود که بیش از اندازه کفپوش را خیس نکند. این امر امکان استفاده بلافاصله پس از نظافت روی سطح را برای کاربران امکان پذیر می‌کند. اهمیت این موضوع در نظافت راهرو هتل‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر هرچند وقت یکبار به نظافت متوسطه توجه شود، مقدار زمان و همچنین تلاشی که برای تمیز کردن روزانه صرف می‌شود، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

  • روش یک مرحله‌ای: سطوح سخت
  • روش iCapsol: سطوح فرش شده

روش یک مرحله‌ای: سطوح سخت

کفپوش‌های سطوح سخت را می‌توان با استفاده از نظافت متوسط به عنوان بخشی از روش یکی مرحله‌ای در کمترین زمان ممکن تمیز کرد. که شامل استفاده از مواد شوینده و نظافت با کمک دستگاه اسکرابر خشک کن می‌شود.

با استفاده از این روش آلودگی‌ها شل شده و در همان مرحله توسط دستگاه مکش می‌شود. در این روش باید موارد زیر را رعایت کرد:

  • انتخاب درست ست برس مناسب (رول یا دیسکی) بسته به بافت سطح مورد نظر انتخاب می‌شود.
  • انتخاب جنس برس نیز باید با در نظر گرفتن نوع آلودگی (سخت یا نرم) استفاده شود.
  • ماده تمیزکننده نیز باید با در نظر گرفتن میزان کثیفی استفاده شود.

فناوری غلتکی به لطف سطح بالای فشار تماس و سرعت بالای برس‌ها، قدرت نظافتی بالاتری و کارآمدتری نسبت به نظافت دیسکی دارد.

روش iCapsol: سطوح فرش شده

این روش برای نظافت متوسط کفپوش‌های پارچه‌ای مناسب است. دستگاه‌هایی که فرآیند نظافت غلتکی دارند، با اضافه کردن ماده تمیزکننده مخصوص iCapsol برای از بین بردن آلودگی‌های روی الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای این کار، ابتدا یک لایه از ماده تمیزکننده روی سطح اسپری می‌شود. پوشش سطح با اسپری کمی مرطوب شده و به این معنی است که می‌توان در زمانی کوتاه از سطح استفاده کرد. ماده تمیزکننده تمام آلودگی‌هایی که توسط برس غلتکی شل شده‌اند را در بر گرفته و پس از آن به راحتی می‌توان با استفاده از جاروبرقی و پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه آلودگی‌ها را جمع کرد.

با استفاده از این روش هیچ ردی از ماده تمیزکننده بر روی سطح باقی نمی‌‌ماند. این بدان معناست که احتمال کثیف شدن دوباره فرش کمتر است. تمیز کردن با استفاده از پودر نیز یکی دیگر از گزینه‌های نظافت میانی یا متوسط به حساب می‌آید. در این روش، پودر به صورت دستی روی فرش پاشیده شده و پس از خشک شدن، با استفاده از جاروبرقی به راحتی مکش می‌شود.

نظافت عمقی: بازگرداندن حالت اولیه

با وجود تمام تلاش‌ها برای تمیز نگه داشتن سطوح، نمی‌توان از نظافت عمقی غافل شد. هدف از این روش نظافت این است که تا جای ممکن کفپوش‌ها به حالت اولیه خود برگردند و درجه مقاومت آنها در برابر لغزش نیز تغییر نکند. از بین چهار روش تمیز کردن، نظافت عمقی بیشترین زمان، مواد و منابع را استفاده می‌کند.

فرش و لوازم خانگی: اسپری و مکش

دستگاه مکش و اسپری برای تمیز کردن کفپوش‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود. برای برگرداندن طرح و رنگ به حالت اولیه، ماده تمیزکننده انتخابی با استفاده از نازل کف و اعمال فشار اسپری مناسب روی پوشش کف استفاده می‌شود.

آلودگی‌های شل شده مکش شده و در مرحله بعدی کف با استفاده از آب تمیز شسته می‌شود. پس از خشک شدن کامل (حداقل ۸ ساعت) می‌توان از یک جاروبرقی با برس عمودی برای تمیز کردن استفاده کرد.

یکی از موارد مهم این است که تا تکمیل نشدن عملیات خشک شدن، هیچکس نباید اجازه راه رفتن روی آن را داشته باشد. اگر از نازل دستی استفاده می‌کنید، روش مکش و اسپری نیز برای تمیز کردن لوازم خانه و تشک نیز مناسب است. به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از یک ماده تمیزکننده با خاصیت حافظت کنندگی برای سطوح پارچه‌ای، امری منطقی است.

سر غلتکی اسکرابرها

پوشش سطوح سخت: اسکرابر

زمانی که سطوح سخت به دلیل تجمع آلودگی و باقی مانده مواد دیگر تمیز نیستند، باید از دستگاه‌های اسکرابر استفاده کرد. تفاوت این فرآیند نظافتی با نظافت متوسط در نظافت دو مرحله‌ای است: ابتدا مواد تمیزکننده با استفاده از دستگاه (معمولا یک پاک کننده عمیق با دوز بالا) بر روی سطوح پاشیده شده و به طور یکنواخت از یک طرف به سمت دیگر، پخش می‌شود.

وقتی آلودگی‌های شل شده، توسط دستگاه مکیده می‌شوند و سپس سطح با استفاده از روش یک مرحله‌ای شسته می‌شود. پوشش‌های مقاوم کف، آنهایی هستند که از PVC ساخته شده‌اند و پس از خشک شدن با یک ماده دیگر پوشش داده شدند. معمولا کفپوش‌های سنگ طبیعی و کاشی‌ها، نیاز به لایه محافظ ندارند.

سطوح چوبی: اسکرابر با برس غلتکی

اگر کفپوش‌های چوبی بسیار کثیف باشند، چاره‌ای جز استفاده از اسکرابر خشک کن با سر غلتکی برای نظافت عمقی آنها وجود ندارد. روش تک مرحله‌ای، در اینجا نیز به کار گرفته می‌شود. در این حالت، (ماده شوینده بدون سورفکتانت RM 770) در جهت چوب اعمال شده و سطح تمیز می‌شود.

این در حالی است که آلودگی‌های شل شده همزمان مکش می‌شوند. این روند تا زمانی که پوشش چوبی به شکل قبلی خود بازگردد، انجام گرفته و پس از خشک شدن، بر روی سطح موم یا روغن ریخته می‌شود و با استفاده از برس‌های پولیشی بسیار نرم اسکرابر، سطح خشک می‌شود.

نظافت بهاره و دستگاه‌های کارچر

در سراسر دنیا، نظافت در فصل بهار اهمیت بیشتری دارد. اگر نظافت فصلی را طبق یک چک لیست درست پیش ببرید، دیگر سر در گم نخواهید شد.

کدام بخارشوی برای خانه تکانی مناسب است؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های بخارشوی، عدم نیاز به مواد شوینده است. این ویژگی بخارشوی‌، این دسته بندی، به دستگاه‌هایی ایمن برای افراد ساکن در خانه بدل می‌کند.

بیش از صد نظر مثبت از مشتریان سازمانی با نظافت این دو دستگاه

کارمندان زمان بسیار زیادی را در محیط کاری خود سپری می‌کنند. با وجود تمام شلوغی‌های زندگی، دقت و توجه به معقوله نظافت، کار مهمی است.

اسکرابر، یک سرمایه‌گذاری منطقی

اگر شما قصد نظافت یک محیط صنعتی را دارید، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های نظافتی اسکرابر است. تنوع این دستگاه نظافتی بسیار بالا است.

تنظیم سختی آب در دستگاه بخارشوی SC3

در این ویدیو توضیح داده ایم که چگونه تنظیم سختی آب در بخارشوی SC3 را تنظیم کنید تا رد آب در محل نماند.

با چک لیست نظافتی محیط‌های اداری آشنا شوید.

اگر شما در یک محیط اداری کار می‌کنید، باید از نظافت محیط اطمینان داشته باشید. همچنین فراهم کردن محیطی لذت بخش و سالم برای کارمندان به حفظ روحیه کمک می‌کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه فرمایید: - از کیبورد فارسی استفاده کنید و نظر خود را به زبان فارسی بنویسید. - نظر خود را براساس تجربه استفاده از محصولات بیان کنید. - به نظرات سایر کاربران احترام بگذارید. - پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند حذف می‌شوند.
× مشاوره قبل از خرید میخواهید؟ با من در تماس باشید